MT&M

Архитектурна фотограметрия

Автор : проф. д-р инж. Пламен Малджански


   IX. Реконструкция и възстановяване на обекти по техни снимки и изготвени модели. Трансформиране на неравнинни повърхнини посредством проекции



   IX.3.Виртуална реалност



Недостатък е ниската пространствена резолюция.

 

                                                           фиг.IX.2.15

 

            Благодарение на напредъка в развитие на компютърния хардуер и софтуер и бързото развитие на средствата за визуализация се създават предпоставки за развитие на архитектурната фотограметрия. Обикновено фасадните планове вече не са подходящи за нуждите и приложенията на много потребители. Необходими са 3D-приложения в реално време като анимации, интерактивни карти скриптове и др. Две различни понятия трябва да бъдат разграничени. Докато "Виртуална реалност" основно използва векторни модели за описване на несъществуващи (виртуални) ситуации или фантастика, "Визуална реалност" означава: сложна комбинация от вектори, повърхности и снимкови текстури необходими, за да се визуализира съществуващ обект ("photomodel"). Завладяваща е идеята да се слеят в едно тези модели, като се показват виртуални обекти и се визуализира в реалността. (фиг.IX.3.1) и (фиг.IX.3.2) представлява "Поглед на 3D photomodel Ottoburg, Инсбрук"

            В съответствие с целите и необходимата точност на резултатите има много начини да се създадат такива видоизменени 3D модели. Те варират от рефериране на орторектифицирани снимки върху геометрично опростени повърхности на фасади до сложни проекции на оригинала

                                  

                                                           фиг.IX.3.1

 

 

 

     

                                                                       фиг.IX.3.2

 

            Друг начин да се визуализира реални обекти света е създаването на панорамни снимки. Този подход избягва процесът на отнемане на време за създаване на 3D модел. Плъгенсите за УЕВ браузъри предоставят интерактивни движения. Съществуват няколко метода за постигане на панорамни снимки. Един от тях е да се вземе едно изображения с 20?lo до 50?lo се припокриват от фиксирана позиция при завъртане на камерата около вертикалната ос и деформирането им върху цилиндрична или сферична повърхност. Това води до пространствено въображение при навигацията чрез този модел. Друг начин е да се премине от камерата през целия обект с фиксирана точка от целта. Комплекс от обекти могат да се разглеждат и обръщат около оси чрез просто плъзгане на мишката. Комбинация от няколко панорами или свързване на допълнителна информация за показаните предмети, може да бъде направено чрез кликване на така наречените "горещи точки". Специални панорамни камери и инструменти за формиране на шевове са на разположение в такива системи.




Европейски социален фонд
Оперативна програма „Развитие на човешките ресурси”

Проект BG051PO001-4.3.04 Развитие на електронни форми на дистанционно обучение в системата на висшето образование по ОП „Развитие на човешките ресурси“

Проектът се осъществява с финансовата подкрепа на Оперативна програма „Развитие на човешките
ресурси”,съфинансирана от Европейския социален фонд на Европейския съюз